start  |  mail  |

sg1busko@interia.pl

więcej...

Kontakt z administratorem

Pytania, wątpliwości i sugestie dotyczące strony lub dziennika elektronicznego, proszę kierować na adres:
admin@sg1.busko.pl
lub
gimnazjum@sg1.busko.pl

Licznik odwiedzin

Konkursy historyczne

"W kalejdoskopie pamięci - Polska i Polacy w latach 1939-1989"

ipn

4-5 kwietnia 2011r uczniowie: Mateusz Lewandowski (kl.3d), Dominika Paw (kl. 2f) oraz Weronika Polak (kl. 2f) wraz z opiekunem panem Przemysławem Nowakiem uczestniczyli w finale ogólnopolskiego konkursu historycznego "W kalejdoskopie pamięci - Polska i Polacy w latach 1939-1989 - Autorytet w czasach trudnych" w Instytucie Pamięci Narodowej w Warszawie.

Pamiętasz, co twój dziadek mawia? Że uśmiech bywa aktem męstwa, że smutek to słabość to postawa zbyt wygodna. Być radosnym i dobrym, kiedy świat jest smutny i zły, to mi dopiero odwaga - słowa z popularnej książki Małgorzaty Musierowicz "Opium w rosole" stały się mottem prac pisemnych uczniów, którzy przystąpili do ogólnopolskiego konkursu "W kalejdoskopie pamięci - Polska i Polacy w latach 1939-1989".

Celem konkursu było zainteresowanie uczniów najnowszą historią Polski, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów rodziny oraz historii lokalnej i regionalnej. Akces do niego zgłosiło ponad 2 tys. uczniów szkół gimnazjalnych z całej Polski.

Przebieg konkursu był trójetapowy. W pierwszym etapie (szkolnym) zadaniem uczniów było rozwiązanie testu, przesłanego przez organizatorów konkursu, z pytaniami dotyczącymi historii Polski w latach 1939–1989. Pułap 70% prawidłowych odpowiedzi przekroczyło 842 uczniów z całej Polski.
W etapie drugim (regionalnym) - uczestnicy przedstawiali pracę pisemną, ukazującą wybraną osobę - kogoś z najbliższego środowiska - na tle ważnych dla Polski wydarzeń społeczno-historycznych wraz z uzasadnieniem wyboru.
Etap trzeci, który uroczyście został zakończony 5 kwietnia w Warszawie, wymagał od uczestników konkursu zmierzenia się z Komisją Konkursową i przedstawienia jej rezultatów własnej pracy. Wzięło w nim udział 65 najlepszych uczestników konkursu.

ipn Konkurs został zorganizowany przez Biuro Edukacji Publicznej IPN we współpracy z Mazowieckim Kuratorium Oświaty. Honorowym patronatem konkurs objęli: Marszałek Sejmu RP Grzegorz Schetyna, Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Franciszek Gryciuk.

ipn Wszystko zaczęło się punktualnie, zgodnie z planem. O 8 rano 4 kwietnia całą czwórką spotkaliśmy się na dworcu PKS w Busku-Zdroju, skąd autobusem pojechaliśmy do Kielc. W dalszą drogę udaliśmy się pociągiem. Parogodzinna podróż dzięki miłej atmosferze minęła bardzo szybko. Po dotarciu do Warszawy udaliśmy się do Ośrodka Konferencyjnego IPN-u, gdzie zarejestrowaliśmy się jako uczestnicy konkursu. Po czym zostawiliśmy bagaże w pokojach i wyruszyliśmy na podbój Warszawy.

ipn Mieliśmy wspaniałą okazję na pogłębienie dotychczasowej wiedzy historycznej poprzez bezpośredni kontakt z "żywą historią" i zabytkami Warszawy tym bardziej, że naszym przewodnikiem był wspaniały historyk pan Przemysław Nowak. Naszą wędrówkę po Warszawie rozpoczęliśmy od zwiedzania Starego Miasta. Stare Miasto, zwane potocznie Starówką przesiąknięte jest historią i tragicznymi wydarzeniami mającymi tu miejsce podczas Powstania Warszawskiego w roku 1944, kiedy to zostało zrównane z ziemią przez niemieckiego okupanta. Szczęśliwie w latach 1952-55 Starówka została całkowicie odbudowana i dziś możemy cieszyć się jej unikalnym pięknem.

ipn Stare Miasto to cudowny Rynek z otaczającymi go charakterystycznymi kamieniczkami, którego nieodzownym elementem jest centralnie umiejscowiona fontanna z Syrenką. To także Plac Zamkowy, przy którym stoi Zamek Królewski oraz kolumna Zygmunta. Naszą uwagę przykuł zespół murów miejskich i Barbakan. O tragicznych wydarzeniach z okresu Powstania Warszawskiego przypomniał nam pomnik Małego Powstańca oraz liczne tablice pamiątkowe.

ipn Następnie obejrzeliśmy Pałac Prezydencki, który jest jednym z najokazalszych obiektów przy Krakowskim Przedmieściu i jednocześnie największym z warszawskich pałaców. Obecny wygląd zawdzięcza gruntownej przebudowie w XIX wieku. Nieco głodni i zmęczeni wstąpiliśmy do KFC na gorącą i pyszną pizzę.

ipn Po krótkim odpoczynku udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego, którego zwiedzanie zafundował uczestnikom konkursu IPN. Muzeum to podjęło próbę dokładnego i bezstronnego przedstawienia wydarzeń z 1944 roku oraz opisania warunków życia pod okupacją niemiecką, która trwała w latach 1939-44. Wewnątrz budynku, będącego dawniej elektrownią, mogliśmy podziwiać ekspozycję zajmującą trzy piętra. Główną jej częścią są fotografie - niektóre dumne i patriotyczne, niektóre zaś przerażające. Zachwyciła nas doskonała kolekcja replik ważnych elementów codzienności w tamtych dniach, między innymi replika kanału, przez który ludzie musieli przechodzić do dzielnic niezajętych jeszcze przez wojska niemieckie. Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego będzie niezapomnianym doświadczeniem dla każdego z nas. Wiemy przecież z historii, że Powstanie Warszawskie nie było jednorazowym wydarzeniem - jego konsekwencje polityczne były widoczne do roku 1989, a odbudowa Warszawy trwa tak naprawdę do dzisiaj.

W drodze powrotnej z muzeum zastał nas deszcz, oczywiście nikt nie miał parasolki, więc nieco przemoknięci ale z uśmiechami na twarzach wróciliśmy do Ośrodka Konferencyjnego. Po dniu pełnym wrażeń z przyjemnością udaliśmy się na kolację, a potem do pokoi, gdzie na pogawędce upłynął nam miło wieczór.

ipn Drugiego dnia, zaraz po śniadaniu udaliśmy się do Instytutu Pamięci Narodowej na finał konkursu, gdzie czekało nas, zmierzenie się z Komisją Konkursową i przedstawienie jej rezultatów naszej pracy. Atmosfera była trochę nerwowa, jak to zazwyczaj bywa na konkursach. Około godziny 13.30 było już po wszystkim. Komisje konkursowe spotkały się by wytypować laureatów a my w tym czasie zjedliśmy obiad. O godzinie 14.30 ogłoszono wyniki.

ipn Komisja Konkursowa przyznała tytuł laureatów 36 uczniom, którzy zdobyli więcej niż 70 % punktów możliwych do uzyskania w finale. Wśród laureatów znalazła się cała nasza trójka: Mateusz Lewandowski, Dominika Paw i Weronika Polak. Po ogłoszeniu wyników, rozdaniu dyplomów i nagród udaliśmy się na dworzec PKP i pociągiem, około godziny 20, przybyliśmy do Kielc. Tam czekał na nas jeden z rodziców, z którym wróciliśmy do Buska.

ipn Myślę, że cel konkursu został osiągnięty. Zainteresowaliśmy się najnowszą historią Polski, a nawet stwierdziłabym dobitniej "zaszczepiono w nas bakcyla badaczy historii".
To dzięki konkursowi i wspaniałej pracy naszego nauczyciela pana Przemysława Nowaka poznaliśmy dokładniej losy różnych, ale jakże podobnych do siebie ludzi. Ludzi wytrwałych, odważnych pełnych optymizmu, walczących o wolną Polskę. Ludzi, których można złamać ale nie pokonać.

Dominika Paw

Konkursy

Sport

Projekty edukacyjne

Absolwenci

Samorządowe Gimnazjum nr 1 w Busku-Zdroju ©2010 - E.K.